Tuesday, January 18, 2011

Buku : PKPIM 5 Dasawarsa



Sejarah dan perjuangan PKPIM sepanjang 5 dasawarsa dalam persada dakwah dan generasi muda. Sumbangan PKPIM sebagai pertubuhan pelajar Islam peringkat kebangsaan yang telah mewarnai perubahan masyarakat Islam di Malaysia, sebagai rakan pembina negara dan suara advokasi anak muda yang vokal. Prinsip wasotiyah, non-partisan, dan berbudaya ilmu sebagai teras kekuatan PKPIM.



"Jika direnung kembali akan sejarah dan perkembangan MBM dan gerakan belia seluruhnya di negara ini, nyata sekali bahawa hanya dengan bergabungnya pertubuhan pelajar, terutamanya PKPIM dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia (PKPM - telah tiada), gerakan belia telah muncul sebagai suatu kumpulan pendesak dan tenaga politik yang memberikan perhatian kepada berbagai-bagai bentuk masalah dalam kehidupan rakyat, dan sanggup bertindak untuk menyatakan kepada pihak berkuasa."
- Hussain Mohamed, Belia di Malaysia : Masalah, Gerakan dan Masa Depan (1997)

"Without this group, ABIM and PKPIM in particular, few voices would be raised about continuing hardship endured by many rural areas, or against restrictions on political freedom and the problem of corruption."
- Sarjana Australia, N. J Funston

"Pimpinan PKPIM akan berusrah dengan Prof Syed Mohd Naquib Al-Attas setiap hari selepas habis kelas untuk berbincang tentang permasalahan dan cabaran semasa yang melingkari ummat, sehingga berjaya membina kerangka faham yang jelas tentang peranan mereka sebagai jurubicara ummat."
- Zainah Anwar, Kebangkitan Islam di Kalangan Pelajar, IBS Buku, Selangor (1990)

"Setidak-tidaknya sudah ada saling cabar-mencabar antara GAPENA dan Kumpulan Prihatin yang disifatkan sebagai pertubuhan yang longgar kerana tidak didaftarkan secara sah. tapi, inti semangat perjuangan Kumpulan Prihatin tak boleh dipandang rendah kerana landasan wadah ini menempatkan golongan cendikiawan universiti. "Untuk pengetahuan semua", dalam nada suaranya yang rendah Prof Abu Bakar Hamid menyebut, "ada sebuah persatuan muda yang masih bergiat cergas dalam urusan membantah PPSMI ini. Nama persatuan itu ialah PKPIM."
- Ali Bukhari Amir, 22 Disember 2008

"Akhirnya Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) akan dipinda. Khamis lalu (17 Julai 2008), Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohd Khaled Nordin telah membentangkan cadangan meminda akta ini di Dewan Rakyat bagi bacaan kali pertama dan bakal dibahaskan dalam sidang Ogos ini. Ini bermakna bahawa perjuangan meminda akta ini yang digerakkan, misalnya, oleh Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), iaitu organisasi paling konsisten dalam hal ini, hampir berhasil."
- Dato' Saifuddin Abdullah, Berita Harian 22 Julai 2008

No comments: