Wednesday, January 19, 2011

Sejarah al-Quran


1. Apakah al-Quran itu?


a. Erti kata Quran dan apa yang dimaksudkan dengan al-Quran


'Quran' menurut pendapat yang paling kuat seperti yang dikemukakan Dr. Subhi al-Salih beerti bacaan, asal katanya 'qaraa'. Kata al-Quran itu berbentuk masdar dengan erti isim maf'ul iaitu maqruk (dibaca).


Di dalam al-Quran sendiri ada pemakaian kata 'Quran' dalam erti demikian seperti termaktub dalam ayat 17 dan 18 Surah al-Qiyaamah (75):


(إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ ﴿١٧﴾ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ﴿١٨


Ertinya : "Sesungguhnya mengumpulkan al-Quran (di dalam dadamu) dan (menetapkan) bacaannya (pada lidahmu) itu adalah tanggungan Kami. (Kerana itu) Jika Kami telah membacakannya, hendaklah kamu ikuti bacaannya."


Kemudian dipakai kata 'Quran' itu untuk al-Quran yang dikenali sekarang ini. Adapun definisi al-Quran ialah:


"Kalam Allah SWT yang merupakan mu'jizat yang diturunkan (diwahyukan) kepada Nabi Muhammad SAW, ditulis di mashaf dan diriwayatkan dengan mutawaatir (berperingkat-peringkat) serta membacanya adalah ibadah."


Dengan definisi ini, Kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi-nabi selain Nabi Muhammad SAW tidak dinamakan al-Quran seperti Kitab Taurat yang diturunkan kepada Nabi Musa AS atau Kitab Injil yang diturunkan kepada Nabi Isa AS. Demikian pula Kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW, seperti Hadis Qudsi, tidak pula dinamakan al-Quran.

No comments: