Sunday, January 23, 2011

c. Hikmah diturunkan al-Quran secara beransur-ansur

Al-Quran diturunkan secara beransur-ansur dalam masa 22 tahun 2 bulan 22 hari atau 23 tahun, 13 tahun di Mekah dan 10 tahun di Madinah. Hikmah al-Quran diturunkan secara beransur-ansur ialah:


1. Agar lebih mudah dimengerti dan dilaksanakan. Orang akan enggan melaksanakan suruhan dan larangan sekiranya suruhan dan larangan itu diturunkan sekaligus banyak.


2. Di antara ayat-ayat itu ada yang nasikh dan ada yang mansukh, sesuai dengan kemaslahatan. Ini tidak dapat dilakukan sekiranya diturunkan sekaligus.


3. Turunnya sesuatu ayat dengan peristiwa-peristiwa yang terjadi lebih mengesankan dan lebih berpengaruh di hati.


4. Memudahkan penghafalan. Orang-orang musyrik yang telah menanyakan mengapa al-Quran tidak diturunkan sekaligus, sebagaimana yang tersebut dalam al-Quran surah al-Furqan (25) ayat 32 iaitu:


(وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً ۚ كَذَ‌ٰلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ ۖ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا ﴿٣٢


"Berkatalah orang-orang kafir: "Mengapa al-Quran itu tidak diturunkan sekali turun sahaja?". Demikianlah supaya Kami perkuat hatimu (Muhammad) dengannya dan Kami membacakannya dengan tartil (teratur dan benar)"


5. Di antara ayat-ayat ada yang merupakan jawapan daripada pertanyaan atau penolakan suatu pendapat atau perbuatan, sebagaimana dikatakan oleh Ibnu Abbas ra, hal ini tidak dapat terlaksana kalau al-Quran diturunkan sekaligus.

No comments: